Blog

24/04/2026- Frietkot

Frietkot

Hoipipeloi aan alle Hollanders,

persoonlijk zie ik de Belgenblog als een positieve, feministische blog. Om dat laatste te kunnen garanderen moet mijn website natuurlijk slagen op de Bechdeltest. Dit is een test die bij films en series wordt gebruikt om te onderzoeken of deze wel feministisch zijn. Je slaagt voor deze test wanneer je minstens één scène hebt waarin twee vrouwelijke personages voorkomen, die converseren over iets anders dan een man. Omdat ik zelf een man ben (en wat voor een man), komt er in mijn blog altijd minstens één man voor. Om te slagen voor de Bechdeltest moet ik dus schrijven vanuit het perspectief van een vrouw. Bij hoge uitzondering deze week dus niet een avontuur dat ik zelf beleefde, maar mijn vrouwelijke alter ego.

Deze week wilde ik mezelf belonen met een frietje van het frietkot. Omdat ik een bewuste meid ben, en het perfecte lichaam dat ik momenteel heb niet wil verliezen, bestelde ik een kleine portie frieten. Met mayo, dat dan weer wel. Opvallend was dat de mevrouw van het frietkot me niet 1 of 2, maar wel 6 servetten gaf. Of we hier te maken hebben met de unieke stijl van het desbetreffende frietkot, of dat de mevrouw mij inschatte als een niet nette eter, is me niet geheel duidelijk.

Servetten

Natuurlijk zie ik ook wel in dat het wat overdreven is om voor 6 servetten een slechte review achter te laten. Toch heeft het incident me wel aan het denken gezet. Ik ben een vrouw van de cijfers, dus ik zet ze graag even op een rijtje: In het bakje dat ik kreeg zaten 114 frieten. Een kleine portie friet van 114 frieten vind ik behoorlijk fors. In Nederland krijg je gemiddeld slechts 65 frieten bij een kleine portie friet. Mijns inziens zijn 6 servetten nog altijd bijzonder veel voor 114 frieten. Als ik alle servetten zou willen gebruiken, zou ik iedere 19 frieten een keer moeten knoeien. Dat lijkt me persoonlijk nogal veel voor een keurige dame als ik.

Natuurlijk is het mogelijk om niet iedere servet te gebruiken. Misschien verwachtte de mevrouw van het frietkot wel dat ik nodig wat servetten kan gebruiken voor thuis. Om eerlijk te zijn gebruik ik zelden een servet en dat terwijl ik bijna dagelijks kook. Als ik eten bij de frituur haal, gebruik ik altijd een servet. Misschien omdat het eten van de frituur een hoger knoeipercentage heeft dan het eten dat ik zelf kook. Toch denk ik dat een groot deel van mijn reflex voor het gebruik van een servet komt vanuit het feit dat ik al rondloop met een servet in mijn handen. Het zou dus financieel en ecologisch gezien beter zijn om geen servetten mee te geven bij het frietkot.

Bij nader inzien is het natuurlijk ook mogelijk dat ik bij het eten van de frituur vaker een servet gebruik, omwille van het feit dat frieten met de hand worden gegeten. Op kot eet ik niet tot nauwelijks met mijn handen. De behoefte aan een servet ligt daardoor lager. Toch brengt me dat weer op een ander vraagstuk: Als het gebruik van servetten daadwerkelijk ligt aan de afwezigheid van bestek, dan kan het toch niet moeilijk zijn om gewoon een vork mee te geven met de bestelling? Dan is het volledige probleem meteen opgelost.

Lees de vorige editie:

Lees de volgende editie:

3 reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *