Blog

19/06/2026- Voetbal

Voetbal

Aan alle Oranjesupporters,

Door mijn vertrek uit Mechelen, ben ik gedwongen om mijn onderzoek vanuit Nederland voort te zetten door middel van bronnenonderzoek. Op 11 juni is het wereldkampioenschap voetbal van start gegaan en naast Nederland en Curaçao, mag België hier bijzonder  genoeg ook aan meedoen. Zelf dacht ik dat België door de Verenigde Staten werd gezien als een stad, maar daar zou ik me misschien in vergissen. Hoe dan ook, België doet mee aan het WK en dat is voor mij voldoende reden om deze sport te onderzoeken. 

Persoonlijk vind ik het kijken van sport op tv een domme-consumentenhobby, waar ik mij als intellectuele blogger niet aan waag. Echter heb ik vanuit een onderzoeksperspectief toch de moeite genomen om enkele wedstrijden te kijken. De wedstrijden van Nederland heb ik vergeleken met de matches (met een Nederlandse A) van België. Een aantal dingen zijn me meteen opgevallen.

Speelstijl

Ten eerste vind ik de speelstijl van de rode duivels veel vermakelijker dan die van het oranjelegioen. Ik verdenk de Belgische voetbalbond van het feit dat iedere speler geen echte voetballer is, maar slechts een gelukkige prijsvraagwinnaar. Het Belgische elftal doet duidelijk aan hotseknotsebegoniavoetbal, waarbij het spel constant stil moet worden gelegd door blessures en strafschoppen. De Nederlanders daarentegen, weten met prachtige manoeuvres te winnen van bijna alle spelers uit de poule. Ook de manier waarop de teams met de tegenstanders omgaan is erg verschillend. Waar de Nederlanders en de Japanners op een vredige, volwassen manier een potje voetbal met elkaar spelen, blijken de Belgen het toch vooral fysiek te willen uitvechten met de Iraniërs en de Egyptenaren. Hieruit is op te maken dat de Nederlanders vele malen sympathieker zijn dan de Belgen. 

Ik moet toegeven dat het in zijn volledigheid bekijken van zo’n voetbalwedstrijd je niet in de koude kleren gaat zitten. In de wedstrijd van België tegen Egypte heb ik me zelfs dusdanig zitten vervelen, dat ik onbewust de drinkpauze heb aangezien voor de rust, waardoor ik tijdens de echte rust dacht dat de wedstrijd voorbij was. Het gevolg hiervan was, dat ik de tv uitzette met de overtuiging dat België met een 1-0 achterstand heeft verloren. Pas enkele dagen later ontdekte ik dat er in de tweede helft nog gescoord is door België

Accessoires

Bijzonder is ook dat de Nederlandse voetbalkijker bij iedere winkel of supermarkt wordt verleid tot het aanschaffen van oranje accessoires als WKamerjassen en Juichjacks. In België blijkt dit fenomeen minder aan de gang. De oranjekoorts is daar zeker nog niet aanwezig. Daarnaast zijn er ook nauwelijks spaaracties met rode items te vinden, alsof de consument zich niet wil associëren met het boerenkoolvoetbal van het eigen Belgenland. 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *