22/05/2026- Excuses
Excuses
Dag Willem-Alexander en sympathisanten,
Ik wil deze week beginnen met het aanbieden van mijn oprechte excuses. Zoals de meesten van jullie vast allang hebben gezien, is er vorige week maandag, tegen alle tradities in, geen editie van deze blog verschenen op deze website. Geloof mij, als ik zeg dat ik de hele week heb gezocht naar een goed excuus hiervoor, waarbij ik mijn Belgenvrienden de schuld kon geven. Ik heb echter geen geldige argumenten kunnen vinden.
Natuurlijk had ik de Belgen van censuur kunnen beschuldigen, maar dat leek me een te heftige valse beschuldiging, omdat het best een waarschijnlijk scenario zou zijn. Ik had de slechte connectie met het internet de schuld kunnen geven van het niet op tijd online komen van de blog, maar dat was niet geloofwaardig geweest: De internetsnelheid is gênant slecht in het gehucht dat zich een land laat noemen, maar zo slecht dat een simpel tekstbestand meer dan een week nodig heeft om het internet te bereiken, is wel erg overdreven. Ik had kunnen beweren dat de elektriciteit was uitgevallen na een blikseminslag op een nabijgelegen elektriciteitspaal, maar zoiets gebeurt alleen in de allerarmste landen. Daarnaast heeft dit voorval een week geleden nog plaatsgevonden bij een Vlaamse klasgenoot, waardoor ik niet meer met deze smoes zou kunnen wegkomen.
Eigen schuld
Omdat ik geen goede beschuldiging heb kunnen vinden, en omdat ik een volwassen en integer journalist ben, heb ik besloten om hand in eigen boezem te steken. Je moet begrijpen dat het voor mij ook vreselijk is om alle fans van deze blog zo teleur te moeten stellen. Daarnaast is het niet makkelijk om zelf een fout te maken, om vervolgens jullie als lezers op de blaren te moeten zien zitten. Al kan ik wel zeggen dat mijn week door de vele klachten ook erg lastig was. Maar geen zorgen over mij, lieve lezers, ik maak het momenteel naar omstandigheden goed.
Verklaring
Ik ben jullie een verklaring verschuldigd: Deze week heb ik voor het eerst dit academiejaar een beroep moeten doen op mijn eigen agenda. In een Vlaamse opleiding is het blijkbaar gebruikelijk om een jaar lang niets te doen, om vervolgens in mei al je deadlines te plaatsen. Het is daardoor dat ik deze week drukker was dan gebruikelijk. Ik weet dat dat geen sterk argument is. Persoonlijk ben ik van mening dat de BelgenBlog het belangrijkste werk is dat ik maak. Bij een schoolopdracht profiteert immers alleen mijn docent van het op tijd inleveren ervan, terwijl bij de BelgenBlog een hele natie profiteert.
Toch is het plaatsen van de blog me volledig ontschoten. Het goede nieuws is overigens wel, dat Belgen na deze enkele week van inspanning een rustperiode inplannen van 4 volledige maanden. Tot en met de derde week van september is Vlaanderen voor mij slechts een doorgang naar Frankrijk, net als voor gewone mensen.
Tijd
Dat geeft mij tijd om te werken aan stilliggende projecten als de Belgenbingo of het spel Mechelen of Megchelen, maar het zorgt er ook voor dat mijn veldonderzoek stil komt te liggen. Natuurlijk kan ik door middel van bronnenonderzoek nog wel het een en ander bewijzen, maar dit zal minder gemakkelijk zijn vanuit Nederland. De afgelopen maanden ben ik wel bezig geweest met vooruit werken, waardoor ik nog wel wat onderzoeksresultaten heb liggen, die in de blog te gebruiken zijn. Helaas is dit niet voldoende voor de volledige zomerperiode van 4 maanden. Hoe de zomer van BelgenBlog er precies uit gaat zien, blijft voor nu nog gissen. Weet wel, lieve lezers, dat ik achter de schermen hard aan het werk ben om ook deze zomer de spreekwoordelijke rots te zijn in de spreekwoordelijke branding, door met pakkende, journalistieke meesterwerken te komen.
Lees de vorige editie:
Lees de volgende editie:



2 reacties
Pingback:
Pingback: